13 listopada 2022
Zasada odwrócenia zależności mówi, że klasy (funkcje) wysokopoziomowe nie powinny zależeć od niskopoziomowych. Zamiast tego powinny zależeć od abstrakcji lub interfejsu. Łatwo napisać, trudno zrozumieć. Dlatego spójrzmy na przykład. class… Czytaj dalej >>

17 października 2022
Zasada segregacji interfejsów, jak nazwa wskazuje, porządkuje interfejsy i klasy abstrakcyjne. Chodzi o to, żeby interfejsy były małe i konkretne, a nie jak najbardziej rozbudowane i ogólne. Jak mogłoby wyglądać… Czytaj dalej >>

29 sierpnia 2022
Nazwa tej zasady pochodzi od amerykańskiej programistki Barbary Liskov. Reguła ta mówi, że funkcje używające wskaźników lub referencji do klasy podstawowej (bazowej), muszą być zdolne do współpracy z obiektami klas… Czytaj dalej >>

08 sierpnia 2022
Zasada otwarty/zamknięty według definicji ma zapewnić, że kod powinien być otwarty na rozbudowę i jednocześnie zamknięty na modyfikacje. Brzmi nieco dziwnie, bo otaczające nas rzeczy (drzwi, okno itp.) są albo… Czytaj dalej >>

27 lipca 2022
Zasada pojedynczej odpowiedzialności mówi, że każda klasa (a także funkcja) powinna być odpowiedzialna z jedną konkretną rzecz - zazwyczaj cząstki większej całości. Jeśli zachodzi potrzeba zmiany czegoś wewnątrz klasy, jest… Czytaj dalej >>

26 lipca 2022
Zasadami SOLID nazywamy pięć podstawowych zasad programowania obiektowego. Opracował je Robert C. Martin znany jako Uncle Bob. Nazwa jest akronimem pochodzącym od poszczególnych zasad: Single responsibilityOpen/closedLiskov substitutionInterface segregationDependency inversion Dlaczego… Czytaj dalej >>